עקבו אחרינו

החזון

במרחב הימי, על מגוון אפשרויותיו ואתגריו , קיימות איכויות חינוכיות, חברתיות וטיפוליות רבות. השקת מיזם מפרשים - ים, אדם, חברה הינה פריצת דרך בהפיכת המשאב הימי הייחודי של ישראל, לכלי אפקטיבי ורב עוצמה בהובלת שינויים חברתיים ושיפור איכות החיים של אלפי אנשים מדי שנה ובכלל זה קידומם של ילדים, בני נוער ואוכלוסיות פגועות ומוגבלות.

ספינת הדגל של מפרשים תביא את הים לכולם, ובמיוחד לכל אלה שלא חוו ולא מכירים את עוצמת הים ותרומתו לצמיחה אישית, להתמודדות עם מגבלות וקשיים, לתקשורת עם השונה, לפיתוח כישורי הובלה ומנהיגות וליצירת יכולות עבודה צוותית יעילה ואיכותית.

כלי השייט הייחודי של מפרשים יוביל מסעות קבוצתיים מקרב משתתפי התכנית ברחבי הים התיכון. באמצעות מסעות אלו יתקיימו מפגשים בין תרבותיים, חינוכיים ואנושיים של קהילות. זאת לטובת למידה, התנסות ורעות.

הים מכיל הכל

המסגרת התיאורטית המובילה את מפרשים קשורה במשפחת הפעילויות המכונה “התערבות באמצעות שטח ואתגר” ומשלבת עקרונות מתיאוריית הלמידה ההתנסותית, תוך עיבוד משמעותי של התהליך האישי והקבוצתי. גישה זו מניחה ששינוי התנהגותי / רגשי / קוגניטיבי / קבוצתי / ארגוני יתרחש בעקבות התנסות בחוויה שתעורר ריגוש וחוסר איזון ותדרוש מהמשתתפים נקיטת דרך התמודדות חדשה.

באמצעות ליווי ותמיכה במהלך הפעילות, המשתתף לומד דרכי התמודדות ומיומנויות שיכולות לסייע לו בהתמודדות במציאות היומיומית. מחקרים על פעילויות באמצעות שטח ואתגר הצביעו על מספר יתרונות של תכניות אלה למשתתפיהן. בראש ובראשונה נמצא כי הפעילות מצליחה לגרום לשינוי חיובי בהערכה ובתפיסה העצמית. תרומות בולטות נוספות היו שיפור במיומנויות חברתיות ושינוי חיובי בהתנהגות. אופן השינוי קשור פעמים רבות במטרה שהוגדרה ובסוג התכנית (משך ההפלגה, מיקום, סגנון ההנחיה והעיבוד…)

למפרשים צוות מקצועי הן בהיבטי הימאות והן בהיבטים הפסיכולגיים, המסוגל לבנות פעילות ייחודית ומותאמת לכל אוכלוסייה (מבחינת רמת קושי, משך זמן הפעילות, תהליכי העיבוד ועוד).

בהיבט האישי, יכול המשתתף לחוות רפרטואר של יכולות והתנסויות, כגון : יכולת ביטוי, תקשורת בין אישית, עבודה בצוות, התמודדות עם קבלת סמכות, התמודדות אישית וקבוצתית עם מצבי עמימות וחוסר וודאות, לקיחת אחריות, כושר מנהיגות, ועוד.

בהיבט הקבוצתי/ארגוני, באות לידי ביטוי מגוון יכולות, כגון: שיתוף פעולה, קבלת החלטות והתמקמות בקבוצה ובחברה, תקשורת בין אישית, הנעת תהליך ומצבי תלות הדדית. וכמובן, חלקים רבים הקשורים למיצוב בקבוצה ושייכות.

הספינה והעבודה הקבוצתית במסגרתה הנה כלי יעיל ביותר לאבחון, לבנייה ושכלול של דפוסי התנהגות. ההתפתחות והלמידה מתאפשרות הן בהיבט האישי של כל משתתף, והן בהיבט של הקבוצה כשלם או כמכלול. עיבוד התכנים: פעילות אתגרית טיפולית אינה מקבלת את מלוא המשמעות הנפשית ללא עיבוד. מנחי הקבוצה המלווים אותה שומרים על מסגרת תרפויטית, מקדמים ומפרשים תהליכים בקבוצה. העיבוד מתקיים בזמן שנקבע לכך בסביבה ובהגדרות הקבוצה. כמו כן, הוא מתקיים לאורך ההפלגה באמצעות התערבויות המאפיינות תהליכים קבוצתיים או טיפולים משפחתיים, בהם מתייחסים ל”כאן ועכשיו”.

תרומה רבה לכך מתקיימת גם באופן ספונטני על ידי המשתתפים בשיחות בלתי פורמאליות על הסיפון, במהלך הכנת האוכל, ההערכות ללינה ושאר הפעילויות. מעבר לעיבוד ולהבנה מתהווים מרחבים של תמיכה, חמלה עידוד ושיתוף. חוויות אלה ימשיכו ללוות את המשתתפים בטווח הארוך ויבואו לידי ביטוי בסביבתם הטבעית. המשתתפים ירחיבו את מעגלי ההשפעה במסגרות אליהן יחזרו – משפחה, ארגון, קהילה.